Over kunstenaarskolonies en hun invloed (cursus in Leeuwarden)

  • Cursusnummer: 24ZN-2F06
  • Vakgebied: Kunst- en cultuurgeschiedenis
  • Locatie: Leeuwarden
  • Seizoen: 2024-najaar
  • Dag: Dinsdag
  • Inschrijven voor: di 22 okt. 2024
  • Tijd: 10.30-12.30 uur
  • Cursusdata: 5 november t/m 10 december
  • Prijs: € 164.00
  • Aantal colleges: 6
  • Werkvorm: Hoorcollege met ruimte voor vragen en discussie
  • Opmerkingen:

    De powerpoint van deze cursus wordt niet digitaal beschikbaar gesteld

Over kunstenaarskolonies en hun invloed (cursus in Leeuwarden)

In deze cursus kijken we naar het fenomeen kunstenaarskolonie en zien we hoe dorpjes uitgroeiden tot artistieke broedplekken van formaat. Wat was de aantrekkingskracht van deze landelijke locaties, de groepsdynamiek van de kunstenaars en de kunst die er werd gemaakt.

Rond 1830 kwamen schilders naar Barbizon, een dorpje ten zuiden van Parijs.  Anderen sloten zich bij hen aan en zo ontstond de eerste kunstenaarskolonie. Men schilderde buiten, in de natuur.
Vincent van Gogh reisde in 1888 van Parijs naar Arles, om een ‘atelier van het zuiden’ te stichten met Paul Gauguin als leidsman. Het experiment liep niet goed af.
Op het landgoed Abramtsevo, 57 km ten noordoosten van Moskou, woonden en werkten tussen 1843 en 1917 diverse kunstenaars onder wie Ilja Repin.  Oude Russische tradities werden ingepast in een nieuwe Russische kunst.   
In 1884 werd kunstkolonie Worpswede opgericht. De  Barkenhoff werd de ontmoetingsplek van kunstenaars, waaronder Paula Modersohn-Becker.  
De expressionistische kunstenaarsgroep Der blaue Reiter ontwikkelde zich in Munchen en in het Beierse dorp Murnau aan de voet van de Alpen. 
Kunsthogeschool Bauhaus werd in 1919 in Weimar opgericht en verhuisde in 1925 naar Dessau. Directeur Walter Gropius wilde een gemeenschap waarin docenten en leerlingen zouden samenleven en -werken. Bauhaus was een centrum voor de avant-garde.
 

Programma:

1. Barbizon schilderen en plein-air en de invloed ervan in Nederland   

2.  Abramtsevo en het begin van de moderne beweging in Rusland 

3. Arles en Vincent’s gedroomde 'Atelier van het Zuiden' 

4. Der blaue Reiter en de expressiebehoefte van de scheppende geest 

5.  Worpswede en de verloren idylle van het Teufelsmoor 

6.  Bauhaus en het begin van modern design: “nicht allein Unterricht, aber das Leben selbst”

 

Afbeelding: Heinrich Vogeler, Sommerabend (het Concert) 1905. (wikimedia commons)

Margaret Breukink
Drs. Margaret Breukink wordt gedreven door haar passie voor kunst. Haar specialiteit is het bieden van een brede cultuurhistorische context.