Menu

Lezing: Leren als 'ouderdoms vaccin'

De positieve invloed van leren op het brein

Lezing: Leren als 'ouderdoms vaccin'
  • Cursusnummer: x22N-1GL2
  • Vakgebied: Mens en maatschappij
  • Locatie: Groningen
  • Seizoen: 2022-najaar
  • Dag: Maandag
  • Inschrijven voor:
    maandag 12 december 2022
  • Tijd: 15.00 tot ca. 16.30 uur
  • Cursusdata: Maandag 19 december
  • Prijs: € 3.50
  • Aantal colleges: 1 lezing
  • Werkvorm: Lezing
  • Opmerkingen:

    Na afloop van de lezing wordt u een kopje koffie aangeboden

Lezing: Leren als 'ouderdoms vaccin'

De lezing is vol. Als u zich aanmeldt wordt u op een wachtlijst geplaatst. De lezing wordt ook gestreamd. Als u op de wachtlijst staat ontvangt u hierover bericht.

Wat doet het leren van een taal na je 65e levensjaar met het denkvermogen en de stemming? En is het mogelijk om de natuurlijke achteruitgang in het denkvermogen, die optreedt als we ouder worden, tegen te gaan door iets nieuws te leren? 

Er verandert veel in onze hersenen naarmate we ouder worden. Het kan bijvoorbeeld lastiger worden om dingen te onthouden, waardoor ook leren moeilijker wordt. Maar niemand is ooit te oud om te leren. Integendeel, het leren van nieuwe dingen lijkt juist een positieve invloed te hebben op het brein. Kan het leren van een nieuwe ‘skill’, denk bijvoorbeeld aan een nieuwe taal leren of het leren bespelen van een muziekinstrument, een positief effect hebben op onze hersenen?  
PhD kandidaat Jelle Brouwer en onderzoeksstagiair Wytze van der Molen zullen in een lezing meer vertellen over 'gezond ouder worden door iets nieuws te leren'.  

In deze lezing vertellen Jelle en Wytze meer over de achtergrond, opzet en de eerste uitkomsten van het Cogflex onderzoek. Ook zullen ze antwoord geven op vragen als: Wat gebeurde er met het taalniveau, het denkvermogen en de stemming van deelnemers die Engels als nieuwe taal leerden? En is dit effect op ons brein uniek voor het leren van een taal of kan het ook bereikt worden door iets anders te leren, zoals een gitaarcursus of een lezingenreeks?  
Er zal ruim de gelegenheid zijn om vragen te stellen aan de onderzoekers.

Cogflex onderzoek
het Cogflex-onderzoek is een onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen. In dit onderzoek worden de effecten van het leren van iets nieuws (namelijk een taalcursus, gitaarcursus, of lezingenreeks) op latere leeftijd onderzocht. Ook verschillende HOVO-cursisten hebben aan dit onderzoek deelgenomen.
De dataverzameling is recent afgerond en de eerste resultaten stromen nu binnen.

Het Onderzoek wordt uitgevoerd door PhD kandidaten Jelle Brouwer en Floor van den Berg onder leiding van prof. dr. Merel Keijzer.