Hedendaagse beeldende kunst
De laatste decennia tot 2025
- Cursusnummer: 25WV-1G12
- Vakgebied: Kunst- en cultuurgeschiedenis
- Locatie: Groningen
- Seizoen: 2025 winter/voorjaar
- Dag: Maandag
- Inschrijven voor: ma 27 jan. 2025
- Tijd: 14.00-16.15 uur
- Cursusdata: 10 februari t/m 28 april, 17 februari en 21 april vervallen.
- Prijs: € 275.00
- Aantal colleges: 10
- Werkvorm: Hoorcollege
Hedendaagse beeldende kunst
De hedendaagse kunst kenmerkt zich door een enorme pluriformiteit en het verdwijnen van de traditionele grenzen tussen disciplines. Spektakel en entertainment lijken nu geen negatieve betekenis meer te hebben. Zo exposeerde Damien Hirst op de Biënnale van Venetië 2017 een gigantische nep-archeologische opgraving uit zee met de sfeer van een fantasy film.
Vanuit een complexer wordende samenleving verwacht men dat kunstenaars maatschappelijke verschijnselen kritisch adresseren. Ook de groeiende aandacht van de media is niet meer weg te denken op de wijze waarop kunst functioneert. In de laatste decennia is er een rijkgeschakeerd tentoonstellingscircuit ontstaan en in rap tempo zijn musea voor hedendaagse kunst geopend. De ontwikkelingen op het wereldtoneel en de globalisering hebben geleid tot een wereldwijde uitwisseling. In deze context bestuderen we onder andere kunstenaars uit twee culturen, de Chinese kunst en de recente focus op culturele diversiteit, postkoloniale thema’s en inclusiviteit.
Verder besteden we aandacht aan de opkomst van de fotografie; kunst in de openbare ruimte; het kunstbeleid van overheden waarin kunstenaars bijvoorbeeld worden uitgenodigd gebiedsontwikkeling te ondersteunen of het toerisme te bevorderen; de nieuwe media (video, internet, animatie, kunst-ervaringen in complete artificiële digitale werelden etc.); het uitbundig citeren van kunstgeschiedenis; cross-overs zoals de grote museale presentaties van design als kunst en de recente behoefte van kunstenaars samen te werken in collectieven.
Afbeelding: Ron Mueck, Couple under an umbrella, 2013, Museum Voorlinden, Wassenaar, foto Antoine van Kaam.