De wereld van Brecht, Lenya en de ‘Dreigroschenoper’

Theater in tijden van chaos en criminaliteit

  • Cursusnummer: 24WV-1G17
  • Vakgebied: Muziek en theater
  • Locatie: Groningen
  • Seizoen: 2024-winter/voorjaar
  • Dag: Donderdag
  • Inschrijven voor: vrijdag 12 januari 2024
  • Tijd: 10.15-12.00 uur
  • Cursusdata: 25 januari t/m 7 maart, 22 februari vervalt
  • Prijs: € 164
  • Aantal colleges: 6
  • Werkvorm: Hoorcollege met ruimte voor vragen en discussie
  • Cursusmateriaal:

    Ter verdieping kunt u twee werken lezen (niet verplicht). 1. Bertolt Brecht: 'Die Dreigroschenoper' (vele uitgaven). 2. Marianne Vogel: 'Brecht gaat voor recht' (ook als e- book verkrijgbaar).

De wereld van Brecht, Lenya en de ‘Dreigroschenoper’

De legendarische ‘Dreigroschenoper’ van Bertolt Brecht ontstond in een roerige periode, vijf jaar voor Hitlers aantreden. Dit stuk behoort tot het vernieuwende proletarische theater van Brecht en Erwin Piscator. Brechts stukken zijn onvergetelijk geworden door de liederen van Kurt Weill, de zang van Lotte Lenya en het acteertalent van Helene Weigel. Wat dreef deze fascinerende mensen?

In de hoorcolleges ontmoet u de grote kunstenaars van de theater- en muziekwereld rond Brecht. We gaan kijken naar Brechts toneelstukken, zijn vrouwelijke medeschrijvers, actrices als Lenya en Weigel en de nieuwsoortige theatermuziek van Weill, Hanns Eisler en Paul Hindemith. Exemplarisch voor die tijd is de ‘Dreigroschenoper’ met de wereldberoemde uitspraak ‘Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral’.

Al deze mensen (over)leefden in het politieke en criminele Berlijn rond 1930. Denk aan de straatgevechten tussen nazi’s en communisten, de Bloedmei en de moord op Horst Wessel. En aan de toenmalige onderwereld, die daar op een verrassende manier mee was verweven. Als illustratie dient de indrukwekkende tv-serie ‘Babylon Berlin’.

U kunt genieten van veel bijzonder materiaal: stukjes speelfilm uit en over die tijd, lijfliederen van communisten en ultrarechts, swingende songs van Lotte Lenya en anderen (Mackie Messer, Alabama Song, Surabaya Johnny) alsmede Brechtliederen gezongen door Brecht, Eisler en Ernst Busch.

Programma

1. Piscator, Brecht en de jaren 20. Proletarisch theater en de eerste proletarische film.

2. Brecht nader bekeken. Grote vernieuwer of saloncommunist en uitbuiter van vrouwen?

3. De legendarische ‘Dreigroschenoper’. Première 1928, inhoud en betekenis van het succesvolste Duitse toneelstuk van de 20e eeuw.

4. De levenslange liefde tussen Lotte Lenya en Kurt Weill. Hun kunst en hun liederen.

5. Het politieke en criminele Berlijn. Nazi’s versus communisten, Bloedmei en de moord op Horst Wessel.

6. Overeenkomsten tussen toen en nu. Hedendaagse interpretaties en actualiteit van Brechts wereld en de ‘Dreigroschenoper’.

Marianne Vogel
Marianne Vogel (1958) is persoonlijke coach en literatuurwetenschapper. Haar specialiteiten zijn literatuur- en cultuuranalyse, zingeving en creatieve omgang met problemen.