Menu

Salonschilders en de kunstwereld ten tijde van het Fin de siècle

Salonschilders en de kunstwereld ten tijde van het Fin de siècle
  • Cursusnummer: 20ZG10
  • Vakgebied: Kunst- en cultuur(geschiedenis)
  • Locatie: Groningen
  • Seizoen: voorjaar-zomer 2020 (april-juni)
  • Dag: Maandag
  • Uiterste inschrijfdatum:
    1 Jun 2020
  • Tijd: 14.00-16.00 uur uur
  • Cursusdata: 15 t/m 29 juni 2020
  • Prijs: € 80
  • Aantal colleges: 3
  • Werkvorm: Hoorcollege
  • Opmerkingen:

    De powerpoints van deze cursus worden niet digitaal beschikbaar gesteld.

Salonschilders en de kunstwereld ten tijde van het Fin de siècle

Door de industrialisatie veranderde West-Europa in de 2e helft van de 19e eeuw 
ingrijpend. De victoriaanse burgerlijke vorming en moraal én ontwikkelingen zoals de 
fotografie en moderne reproductietechnieken leidde tot een grote belangstelling voor 
gedetailleerde ‘correct weergegeven’ onderwerpen uit de geschiedenis en mythologie. 
Er ontstond een nieuwe klasse van superrijke ondernemers die op grote schaal kunst 
gingen verzamelen. Dat betekende een enorme impuls voor de kunstmarkt. Kunstenaars 
investeerden ook grote bedragen in de inrichting van hun villa’s wat in tijdschriften 
gepubliceerd werd waarmee schilders als Frederic Leighton en Alma-Tadema leidend 
werden in goede smaak en cultureel besef. 
Aan dat succes kwam abrupt een einde aan het begin van de 20e eeuw met de doorbraak 
van de moderne kunst en de catastrofale Eerste Wereldoorlog. Critici deden het victoriaanse 
schilderen af als behaagziek en verouderd, maar sinds de jaren tachtig is het tij gekeerd. 
The Lady of Shalott van Waterhouse is al jaren de best verkopende ansichtkaart van het 
Tate Britain. 

Programma 
In deze cursus bespreken we de victoriaanse tijd en kunstwereld van Londen en Parijs met 
de belangrijkste schilders. Ook de wat modernere Amerikaan John Singer Sargent had zijn 
roots in de internationale victoriaanse wereld. Hij werd dé portrettist van de high society en 
artistieke kringen, eigenlijk de David Hockney van zijn tijd. Van de Franse schilders richtte 
James Tissot zich op de meer modieuze kant van de middenklasse zoals de haute couture. 
De kostbare lichaamsbedekkende, maar zeer verleidelijke japonnen reflecteerden het 
inkomen van de man. Verder zien we ook William Bouguereau wiens werk als eerste door de 
modernisten als kitsch werd bestempeld, maar zijn ‘nimfen’ blijken toch weer verrassend goed 
aan te sluiten bij de populaire cultuur van nu.

Johan Holtrop

Drs. J. Holtrop is kunsthistoricus en werkt als docent voor HOVO sinds 1996