Vrouwelijke kunstenaars

Middeleeuwen tot en met impressionisme

  • Cursusnummer: 25WV-1G16
  • Vakgebied: Kunst- en cultuurgeschiedenis
  • Locatie: Groningen
  • Seizoen: 2025 winter/voorjaar
  • Dag: Vrijdag
  • Inschrijven voor: vr 17 jan. 2025
  • Tijd: 14.15-16.00 uur
  • Cursusdata: 31 januari t/m 28 maart, 21 februari vervalt
  • Prijs: € 225.00
  • Aantal colleges: 8
  • Werkvorm: Hoorcollege
  • Opmerkingen:

    De powerpoint van deze cursus wordt niet digitaal beschikbaar gesteld.

Vrouwelijke kunstenaars

Ontdek het leven en werk van de meest invloedrijke vrouwelijke kunstenaars uit de kunstgeschiedenis van de middeleeuwen tot en met het impressionisme, gesitueerd in de (kunst)historische ontwikkelingen en sociaal-maatschappelijke context. Hun erfenis is van blijvende betekenis en inspireert hedendaagse generaties.

In de jaren zeventig wordt duidelijk dat er door de eeuwen heen vele vrouwelijke kunstenaars actief zijn geweest. Waarom waren ze voordien zo weinig bekend en wie zijn deze vrouwen? In 1971 geeft Linda Nochlin in haar befaamde artikel: “Why have there been no great woman artists?” het startsein tot kritisch, kunsthistorisch onderzoek naar vrouwelijke kunstenaars in de kunstgeschiedenis. Deze tekst zet de toon voor nieuwe tendensen in het denken over vrouwen en kunst. Mechanismen die verantwoordelijk zijn voor eeuwenlange uitsluiting komen aan het licht. Ondanks alles bereikten enkele vrouwen de kunstenaarsstatus en toch werden hun namen uit de boeken weggelaten. 

Vanaf eind jaren zeventig zet de rehabilitatie van vrouwelijke kunstenaars in, zijn er talrijke publicaties uitgegeven en tentoonstellingen georganiseerd om hen bij het grote publiek bekend te maken. Volgens hedendaagse statistieken is er echter van gelijkwaardigheid tussen mannelijke en vrouwelijke kunstenaars nog steeds geen sprake.

 

Programma
In deze cursus behandelen we het leven en werk van onder meer: Von Bingen, De’ Rossi, Anguissola, Fontana, Van Hemessen, Gentileschi, Leyster, Ruysch, Kauffman, Vigée Le Brun, Villers, Bonheur, Morisot en Cassatt. 

 

Afbeelding: Marie-Denise Villers (1774-1821), Marie Joséphine Charlotte du Val d'Ognes (1786–1868), 1801. Olieverf op doek, 161,3 x 128,6 cm. Metropolitan Museum of Art, New York (Wikimedia Commons)

Miranda van Gelderen
Miranda van Gelderen is kunsthistoricus en doceert kunstgeschiedenis, architectuurgeschiedenis en archeologie aan diverse onderwijsinstellingen.