Een culinaire tijdreis: van de oertijd tot nu
Hoe de tijdgeest op ons bord weerspiegeld wordt
- Cursusnummer: 25WV-1G22
- Vakgebied: Geschiedenis
- Locatie: Groningen
- Seizoen: 2025 winter/voorjaar
- Dag: Woensdag
- Inschrijven voor: wo 08 jan. 2025
- Tijd: 14.00-16.00 uur
- Cursusdata: 22 januari t/m 2 april, 19 februari vervalt
- Prijs: € 275.00
- Aantal colleges: 10
- Werkvorm: Hoorcollege met ruimte voor vragen en discussie
- Cursusmateriaal:
Aanbevolen literatuur:
Wina Born - Eten door de eeuwen. Gratis te downloaden op: https://www.dbnl.org/tekst/born009eten01_01/
- Opmerkingen:
Maximaal 25 deelnemers, plaatsing op volgorde van aanmelding. De powerpoint van deze cursus wordt niet digitaal beschikbaar gesteld.
Een culinaire tijdreis: van de oertijd tot nu
In deze cursus maakt u een culinaire reis door de geschiedenis, maar we blikken ook vooruit naar de revolutionaire innovaties die voor de deur staan.
We zullen zien hoe er in een periode van een paar duizend jaar, verrassend vaak sprake is van continuïteit, zoals kritiek op de ‘bio-industrie,’ of het slachten van dieren.
Maar ook is er veel veranderd, wie had er ooit van ‘opvolgvis’ van rijst durven dromen, of blauwvintonijn uit de kweekreactor? Hoe dan ook: de tijdgeest wordt altijd op ons bord weerspiegeld.
Onze tijdreis begint in de prehistorie, waar we getuige zijn van de overgang van de Jagers/Verzamelaars- naar een landbouwsamenleving, de eerste transformatie die de wereld voorgoed zou veranderen.
Voor de verfijnde gastronomie zoals we die nu kennen, reizen we af naar Rome.
Wanneer het Rijk instort, maakt de culinaire ontwikkeling pas op de plaats, al zou je dat getuige de schranspartijen die Breughel of Bosch vereeuwigden, niet zeggen.
Tijdens de Renaissance wordt eten een bijna sacrale aangelegenheid. Topkoks worden als stervoetballers van het ene naar het andere hof getransfereerd, een keuken krijgt de status van atelier.
De Tweede grote transformatie, de Industriële Revolutie, laat ook ons eetpatroon niet ongemoeid. Door massaproductie ontstaat in toenemende mate een aanbod- in plaats van vraaggestuurd eetpatroon. Daarom doen ook marketing- en reclame z’n intrede om grotere afzet te realiseren.
De nieuwe strijd wordt gestreden in het laboratorium: een biefstuk uit de kweekreactor gefinancierd door Bill Gates, of toch maar een kweekzalm uit Aquatraz?
Programma
College 1:
De grote transformaties in de geschiedenis en hoe dat ons eet- en drinkgedrag beïnvloedde.
College 2:
Hoe de machtigen der aarde via de tafel hun macht vergrootten of verspeelden
College 3:
Rondom de tafel: van tafelversierders tot tv-koks
College 4:
Onze eettradities van geboorte tot de dood
College 5:
Maar buiten: van chique adellijke picknicks tot blozende Bleekneusjes
College 6
Verborgen Verleiders: waarom we door marketing meer eten dan we aankunnen
College 7:
Nederland Waterland: van wellness voor oesters tot pauperkreeft
College 8:
Globalisering op ons bordje: culinaire kruisbestuiving
College 9:
De streekkeuken is dood, leve de streekkeuken!
College 10:
Hoe biotechnologie onze toekomstige maag gaat vullen
Afbeelding: Een Hollands ontbijt, Floris van Schooten, 17e eeuw. Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (Wikipedia)