Hoe leren wij?
Het vermogen van de mens om van elkaar te leren en ongewenst gedrag af te leren is een van de belangrijkste pijlers van onze samenleving. In deze cursus kijken wij naar de biologie van leren en geheugen, de ontwikkeling van het externe geheugen en het leerproces in verschillende vakgebieden.
Deze leerbaarheid is het resultaat van een langdurig evolutionair proces met een opvallende hersengroei en de ontwikkeling van meerdere leer- en geheugensystemen.
Door zintuiglijke informatie en door leerprocessen bouwen wij een eigen beeld van onze wereld. Continue interacties met de omgeving en steeds nieuwe ervaringen stellen dat beeld bewust en onbewust bij in ons geheugen, dat zich wijdverspreid genesteld heeft in de hersenen.
De uitvinding van het schrift start iets geheel nieuws, een breed gedeeld extern geheugen dat dankzij moderne technologie op elke plaats en elk moment is te raadplegen. Maar in verkeerde handen kan het grootschalig misleiden en maatschappelijk ontwrichtend werken.
Deze cursus wordt gegeven door een groot aantal verschillende docenten met verschillende expertise. Meer informatie over het programma en de docenten vindt u op de website van HOVO Noord-Nederland.
Programma
• 26 september
Geheugen in de tijd van Google - Douwe Draaisma
• 17 oktober
Waarnemen, leren en bewustwording - Albert Gramsbergen
Het kneedbare brein - Rob Haaxma
• 31 oktober
De ontwikkeling van het externe geheugen - Henk Kauffman
Een leven lang taal leren - Merel Keijzer
• 7 november
Dyslexie en dyscalculie - Wied Ruijssenaars
Trauma en leren - Jan Bout
• 14 november
Op school leer je samen - Saskia Wiegant
Zo de ouden zongen vloggen de jongen - Jan Kuks
• 21 november
Organisaties: het is complex, nou en? - Govert Geldof
Wat houdt ons tegen? - Jacob Dijkstra
• 28 november
Hoe worden leraren tegenwoordig voorbereid op het beroep?- Michelle Helms
Kunst leren, leren van kunst - Jan Jakob Mooij
Een nadere toelichting op de inhoud van de verschillende colleges en informatie over de sprekers
vindt u hier