Menu

Kunst, architectuur en geschiedenis van de Gouden Eeuw

Kunst, architectuur en geschiedenis van de Gouden Eeuw
  • Cursusnummer: 22WV-1G11
  • Vakgebied: Kunst- en cultuur(geschiedenis)
  • Locatie: Groningen
  • Seizoen: 2022-winter/voorjaar
  • Dag: Maandag
  • Inschrijven voor:
    24 Jan 2022
  • Tijd: 14.00-16.15 uur
  • Cursusdata: 7 februari t/m 4 april, 21 februari vervalt
  • Prijs: € 178.50
  • Aantal colleges: 8
  • Werkvorm: Hoorcollege
  • Opmerkingen:

    De powerpoints van deze cursus worden niet digitaal ter beschikking gesteld.

Kunst, architectuur en geschiedenis van de Gouden Eeuw

De kennis van de kunsten, stedelijke ontwikkeling en geschiedenis van de 17e eeuw is de afgelopen decennia spectaculair gegroeid. Dit leidde tot veel tentoonstellingen, publicaties en media-aandacht voor de Gouden Eeuw. In dit college analyseren we de kunsten, architectuur en de steden van deze periode in nauwe relatie tot de historische ontwikkelingen: het ontstaan van de Republiek, de Oranjes, de gevolgen van de reformatie, economie en wetenschap. 

Naast grootheden zoals Frans Hals en Rembrandt is de kunst en architectuur van de 17e eeuw in de volle breedte interessant, en ze is onlosmakelijk verbonden met de al even opmerkelijke historische ontwikkelingen. Door de economische voorspoed en de platte organisatie van de Republiek ontstaat een brede groep burgers die kunst koopt op een ‘markt’ wat leidde tot verregaande specialisaties. In de strijd tegen de Spanjaarden spelen de steden een belangrijke rol. Na het einde van de 80-jarige oorlog ontwikkelt zich het specialisme van het stadsgezicht. De stadsgezichten van de nieuwe grachtengordel en het stadhuis in Amsterdam zijn stedelijke trots. 

In een ander specialisme, het zeestuk, reflecteren zich onze activiteiten te water: de oorlog tegen Spanje, de handelsoorlogen met Engeland en de handel zelf. Nederlandse kunstenaars en architecten gaan vanaf de 16e eeuw ook naar Italië, het mekka van de cultuur, en importeren het antieke gedachtegoed, het classicisme en het clair-obscur van Caravaggio, zodat de nieuwe republiek zich ook cultureel op het hoogste plan kan manifesteren.

Johan Holtrop

Drs. J. Holtrop is kunsthistoricus en werkt als docent voor HOVO sinds 1996