Menu

Igor Stravinsky en de bronnen van onze cultuur

Inleiding tot leven en werk van Igor Stravinsky

Igor Stravinsky en de bronnen van onze cultuur
  • Cursusnummer: 21W-1G14-online
  • Vakgebied: Muziek en theater
  • Locatie: Alleen online
  • Seizoen: 2021-Winter/voorjaar
  • Dag: Woensdag
  • Uiterste inschrijfdatum:
    13 Jan 2021
  • Tijd: 13.30-16.00 uur
  • Cursusdata: 20 januari t/m 7 april, 24 februari en 31 maart vervallen
  • Prijs: € 232
  • Aantal colleges: 10
  • Werkvorm: Online hoorcollege
  • Cursusmateriaal:

    Syllabus, verkrijgbaar via de docent

  • Opmerkingen:

    Deze cursus is begonnen. U kunt zich niet meer inschrijven.

Igor Stravinsky en de bronnen van onze cultuur

 Deze cursus is begonnen. U kunt zich niet meer inschrijven.

In het kader van het Stravinsky-jaar 2021 een verkenning van het leven en het werk van de Russische componist, wiens ballet 'Le sacre du printemps' geldt als het meest invloedrijke werk in de 20e eeuwse muziek.

Tot de meest opmerkelijke facetten van Stravinsky behoort dat hij zijn stijl tot tweemaal toe ingrijpend vernieuwde. Verrassend is dat deze stijlvernieuwingen deels gepaard gingen met een verandering van inspiratiebronnen. Wat vaak Stravinsky’s Russische fase wordt genoemd – waarin de drie beroemde balletten De vuurvogel (1910), Petruška (1911) en Le Sacre du printemps (1913) vallen – wordt gekenmerkt door een oriëntatie op Russisch heidendom. Hierop volgde Stravinsky’s neoklassieke fase, waarin hij meerdere malen zijn inspiratie putte uit de Griekse Oudheid (zoals in de balletten Apollon musagète en Orpheus). Na de dood van Arnold Schönberg (in 1951) ontwikkelde Stravinsky zijn eigen variant van twaalftoonsmuziek. De werken die hij in deze stijl schreef, hebben geregeld een Bijbels-christelijk onderwerp. Er kan dus worden gesteld dat Stravinsky voor zijn werk uit de drie belangrijkste bronnen van de Europese cultuur heeft geput.

Marcel Zwitser

Dr. Marcel S. Zwitser studeerde muziektheorie en muziekwetenschap en promoveerde in 2012 op een interdisciplinair onderzoek in muziekwetenschap en historische theologie.