‘The criterion must be humility’ (Cursus in Groningen)
Al jaren is de Estse componist Arvo Pärt (*1935) de meest gespeelde eigentijdse klassieke componist. Uitvoeringen van zijn verstilde werken zijn vaak volledig uitverkocht en cd’s met opnamen ervan gaan als warme broodjes over de toonbank.
In het werk van Pärt komen twee belangrijke stromingen in de hedendaagse muziek bij elkaar. Na te zijn vastgelopen in het muzikale materialisme van het Sovjet-communisme besloot Pärt aan te sluiten bij de Amerikaanse trend van Minimal Music. De inspiratie voor Minimal Music kwam uit Oosterse meditatietechnieken. Pärts muziek heeft inderdaad een uitgesproken meditatief karakter.
Pärts werk wortelt echter ondubbelzinnig in de christelijke traditie en vormt daardoor bestanddeel van wat wel Nieuwe spiritualiteit wordt genoemd. Tot de opmerkelijkste aspecten van de hedendaagse muziekscène behoort dat diverse van de meest gespeelde componisten structureel hun inspiratie halen uit de Bijbels-christelijke traditie: behalve Olivier Messiaen (1908-1992) kan hierbij worden gedacht aan Sofija Gubajdulina (*1931), Galina Grigorjeva (*1962) en James McMillan (*1959).
In deze cursus zullen werken van Arvo Pärt worden verkend vanuit deze twee invalshoeken en vergeleken met die van andere representante componisten uit deze stromingen.